• Być jak John Malkovich! Która z postaci najlepsza w jego wykonaniu?

    Być jak John Malkovich!  Która z postaci najlepsza w jego wykonaniu?

    Fotograf Sandro Miller wspólnie z aktorem Johnem Malkovichem stworzyli nowe, niezwykle oryginalne wersje dobrze znanych portretów.

  • Oczy czarne, oczy niebieskie. Z drogi do Santiago de Compostela

    Oczy czarne, oczy niebieskie. Z drogi do Santiago de Compostela

    „Oczy czarne, oczy niebieskie. Z drogi do Santiago de Compostela” to dziennik z podróży. 764 kilometry. Pieszo i na rowerze. Przypadkiem i wbrew sobie – bo do kościoła chodzi tylko na śluby i pogrzeby – rusza na pielgrzymkę do Santiago de Compostela. Maria Wiernikowska – dziennikarka. Karierę rozpoczęła w 1984 roku w Radio France Internationale. W 1989 roku wróciła do Polski i rozpoczęła pracę w Polskim Radiu. Następnie współpracowała z Radiem Zet i „Gazetą Wyborczą”. Jako korespondent Telewizji Polskiej relacjonowała konflikty zbrojne m.in. z Jugosławii i Czeczenii, a także powódź tysiąclecia, która dotknęła Polskę w 1997 roku. Autorka filmu i książki „Zwariowałam, czyli widziałam w Klewkach”. Laureatka Wiktorów, Kryształowego Zwierciadła i nagrody im. Ksawerego Pruszyńskiego przyznawanej przez Polski PEN Club.

  • Sabina Lang i Daniele Baumann. Artyści z głową w chmurach [WYWIAD]

    Sabina Lang i Daniele Baumann. Artyści z głową w chmurach [WYWIAD]

    "Niech żyje wolność i swoboda" - ten discopolowy refren trafnie opisuje działalność Sabiny Lang i Daniela Baumanna. Szwajcarska para artystów w swoich pracach ociera się o granice absurdu, stawia schody w najmniej oczekiwanych miejscach, buduje hotel na dachu muzeum. W najbliższym czasie planują wspinaczkę na dach Pałacu Kultury i Nauki.

  • Gorączka 2

    Gorączka 2

    Seth i Ewa pocałowali się i nie umarli – tak w skrócie można podsumować pierwszy tom „Gorączki” Dee Shulman. Prawdę mówiąc trochę szkoda, że im się nie udało umrzeć.

  • "Biegnij, chłopcze, biegnij" w kinach

    "Biegnij, chłopcze, biegnij" w kinach

    Opartą na faktach, a wyreżyserowaną przez laureata Oscara, poruszającą historię dziecka, które uciekło z warszawskiego getta, od 10 stycznia oglądać można w polskich kinach. Obraz powstał na podstawie książki Uriego Orleva

  • „Muzyka indyjska na saksofonie? A czemu nie?”

    „Muzyka indyjska na saksofonie? A czemu nie?”

    O muzyce pop w świątyni i muzycznych medytacjach z indyjskim muzykiem i nauczycielem Ramakantem Gundechą rozmawia Maria Napieraj.

  • Robert Więckiewicz o tym jak zrozumieć Lecha Wałęsę

    Robert Więckiewicz o tym jak zrozumieć Lecha Wałęsę

    Rozmowa z Robertem Więckiewiczem o tym, jak zrozumieć i zagrać Lecha Wałęsę.

  • Dziesięć literackich nowości na dobry początek jesieni

    Dziesięć literackich nowości na dobry początek jesieni

    Główna fala jesiennych nowości wydawniczych jeszcze co prawda przed nami (należy się jej spodziewać w okolicy Targów Książki w Krakowie), małopolscy wydawcy jednak nie próżnują.

  • Neurofeedback

    Neurofeedback

    Ciekawa literatura

  • To, co najlepsze w teatrze

    To, co najlepsze w teatrze

    Strzępka, Kleczewska, Marciniak, Warlikowski, Klata, Zadara, Mundruczo to gwiazdy nowego polskiego teatru, których spektakle będzie można zobaczyć na 6. już edycji Boskiej Komedii w Krakowie - najważniejszego festiwalu i konkursu (INFERNO) teatralnego w kraju.

  • Rafał Księżyk, "Tymon Tymański, Autobiografia. ADHD"

    Rafał Księżyk, "Tymon Tymański, Autobiografia. ADHD"

    To już trzecia, w wywiadach z Tomaszem Stańką i Robertem Brylewskim, „autobiograficzna rozmowa” Rafała Księżyka z wybranym przezeń artystą

  • Pacjenci w śpiączce reagują na muzykę

    Pacjenci w śpiączce reagują na muzykę

    Muzyka klasyczna odtwarzana pacjentom w stanie wegetatywnym zmienia ich tętno w taki sam sposób jak u zdrowych przedstawicieli grupy kontrolnej . Oznacza to, że może ona oddziaływać na ich mózgowe ośrodki emocji bez udziału świadomości.

  • WARSZAWA: Rusza festiwal Varsovia Cantat! Posłuchaj klasyki na żywo

    WARSZAWA: Rusza festiwal Varsovia Cantat! Posłuchaj klasyki na żywo

    Śródmieście. Już w czwartek rozpocznie się festiwal Varsovia Cantat, którego historia sięga 2005 roku. Amatorskie chóry z całego świata walczyć będą o nagrodę Złotej Liry przyznawaną przez międzynarodowe jury.

  • Granice kreacji

    Granice kreacji

    „Śmierć będzie moim ostatnim performancem” – Michael Jackson powtórzyłby za Mariną Abramović, gdyby mógł powtórzyć.

  • Poziomy tolknięcia

    Poziomy tolknięcia

    Felieton dotyczący podziału określonych stopni tolkienomaniaków.

  • Inne oblicze Auschwitz

    Inne oblicze Auschwitz

    Poruszająca opowieść mężczyzny, który wybrany był w dwojaki sposób: wybrany do obozu zagłady i wybrany do "godnego" reprezentowania "Metropolii Śmierci". Niezwykle przejmujące wspomnienia mężczyzny, który pokazuje drugie oblicze Auschwitz, choć tak naprawdę takie samo, jakie utkwiło w pamięci i świadomości wielu z nas.

  • Intrygujące zdjęcia ze spektaklu w realizacji Capelli Cracoviensis opery "Amadigi di Gaula" Haendla

    Intrygujące zdjęcia ze spektaklu w realizacji Capelli Cracoviensis opery "Amadigi di Gaula" Haendla

    „Amadigi…, swojsko możemy nazwać go Amadysem, to dzielny rycerz, tytułowy bohater opery, której tematem jest skomplikowany miłosny czworokąt. Motorem akcji jest zła kobieta – czarownica Melissa. Jej zranione uczucia, a także ponadprzeciętne umiejętności wywoływania kataklizmów, gwałtownych zmian pogody, oraz manipulowania ludzkimi uczuciami, stają się przyczyną kolejnych zwrotów akcji. Nieco może rzecz upraszczając, opera Haendla to zawikłana kombinacja makabrycznego fantasy, sensacyjnego-psychologicznego thrillera z elementami tzw. filmu dla dorosłych. Wybuchają zarówno ognie, jak i emocje. Aż do tradycyjnego operowego happy endu. Tyle libretto.

  • WIESZAKI NA CUDZOŚĆ - ROZMOWA Z PAWŁEM ŚWIĄTKIEM

    WIESZAKI NA CUDZOŚĆ  - ROZMOWA Z PAWŁEM ŚWIĄTKIEM

    W 1978 roku niemiecki Kraftwerk nagrał kawałek „Das Model”, który jest dokładną egzemplifikacją zjawiska, o którym mówisz. Co się zmieniło, że 35 lat później uważasz ten temat za wciąż aktualny? Dzisiaj wszyscy jesteśmy modelami? Jesteśmy wieszakami. Na idee, na cudzość, jakkolwiek byśmy ją nazwali, na cudze manipulacje czy pragnienia. Można powiedzieć, że jesteśmy bardziej w innych ludziach niż w sobie. Moim zdaniem zasadniczą różnicą między tym, co było 30 lat temu i tym, co mamy dzisiaj, jest liczba złudzeń, które zostały rozwiane. Nasza rzeczywistość dąży do wyzbywania się złudzeń, do przewidywalności działań. Świat medialny, świat pozoru jawi mi się jako zespół różnych strategii tworzenia wizerunku, tożsamości, która może być dzisiaj bardzo rozczłonkowana. Każdy buduje swoją własną strategię. Joseph Campbell powiedział, że nasze czasy będą czasami odrodzenia się mitu. My w „Mitologiach” pytamy o to, czy reakcja na śmierć papieża jest dowodem na to, że te czasy już nadeszły, czy nie. Nie wiem, chciałbym to zrozumieć. To była sytuacja, w której nie mogłem być pewny, czy moje uczucia są prawdziwe, czy wyprodukowane na czyjeś potrzeby przez kogoś innego. Taka manipulacja jest jak język. Jak kapitalizm. Nie możesz mu zaprzeczyć, bo rodzisz się w nim i to on jest twoim alfabetem. Może na tym polega profetyczność teledysku Kraftwerku?

  • "Lubiewo" - po tym spektaklu wielu robi "coming out"

    "Lubiewo" - po tym spektaklu wielu robi "coming out"

    Ten spektakl o środowisku homoseksualnym święcił triumfy na deskach teatrów Krakowie i Łodzi. Teraz zawitał do Warszawy. Droga "Lubiewa" na szczyt list teatralnych przebojów nie była jednak usłana różami. Przed premierą był problem ze skompletowaniem załogi aktorskiej. Brakowało chętnych zwłaszcza do wcielenia się w głównych bohaterów. – Sześciu aktorów odmówiło współpracy, m.in. troje z łódzkiego Teatru Starego – wspomina reżyser. – I nie chodziło o wcielanie się w role gejów. Po przeczytaniu scenariusza po prostu uznali, że spektakl jest zbyt ordynarny, wulgarny i nie chcą brać udziału w takim przedsięwzięciu.

  • Przekręty pana Michała

    Przekręty pana Michała

    Przez piętnaście lat przedstawiano go jednym ciągiem: Michał–Rusinek–sekretarz–Wisławy–Szymborskiej. „Drugie nazwisko” przestało być aktualne w dniu śmierci poetki. Dziś były sekretarz szefuje fundacji imienia noblistki, szuka miejsca na muzeum, pracuje nad formułą nagrody poetyckiej. Wykłada retorykę i teorię literatury na UJ, a w ramach odskoczni pisze książki dla dzieci. Swoje: 13-letnią Natalię i 9-letniego Kubę uważa za największe życiowe sukcesy. A coś nieprzewidywalnego w jego krakowskiej naturze? Uwielbia wypełniać PIT-y.